|
Zwyczaje i obrzędy o tematyce bożonarodzeniowej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1674 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Cele:
- uczeń efektywnie współpracuje w grupie
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce
- wyszukuje informacje z różnych źródeł
- planuje i organizuje własną pracę
- zapisuje i prezentuje zebrany materiał
- przygotowuje wysąpienia publiczne
- formułuje i wyraża opinie,słucha opinii wyrażanych przez innych
- ocenia swoją pracę i innych.
Lista środkóe i materiałów niezbędnych do realizacji projektu:
- fachowa literatura
- wywiady z najstarszymi obywatelami (nagrania)
- materiały papiernicze i biurowe
- materiały domowe (np.słoma)
- instrukcje pracy dla poszczególnych grup.
Czas trwania-okres adwentowy.
Lista przedmiotów nauczania na których realizujemy projekt oraz co możemy zrobić:
- język polski - opracowanie zgromadzonych tekstów współczesnych i dawniejszych (na podstawie literatury pięknej).
- religia - nauka kolęd, znaczenie symboliki bożonarodzeniowej. Historia utworzenia Świąt Bożego Narodzenia.
- plastyka/technika - wykonanie ozdób choinkowych, dekoracja wnętrz (witraże, lampiony, girlandy).
- informatyka - projektowanie i wykonanie kartek o tematyce bożonarodzeniowej, wyszukiwanie informacji.
- przyroda - rozróżnianie i znaczenie roślin wykorzystywanych w okresie Bożego Narodzenia; tradycje świąteczne i znaczenie potraw.
- historia - drzewo genealogiczne rodziny.
- muzyka - nauka kolęd.
- godzina wychowawcza - kultura zachowania w różnych okolicznościach ( strój, dekoracja wnętrz, zachowanie przy stole).
Umiejętności uczniów:
- umie docenić istotę i walory Świąt Bożego Narodzenia oraz ich tradycji
- potrafi przygotować prostą potrawę wigilijną oraz wymienia ich nazwy
- wykonuje ozdoby choinkowe (zna różne techniki wykonania)
- potrafi wymienić tytuły kolęd oraz zaprezentować jedną wybraną
- przygotowuje jasełka
Oczekiwane efekty:
- potrafi udekorować stół świąteczny
- potrafi wykonać prostą potrawę np. barszcz czerwony, kompot
- potrafi wykonać ozdoby choinkowe i udekorować drzewko bożonarodzeniowe
- potrafi zaprezentować kolędę
- uczestniczy w spotkaniu wigilijnym
- uczestniczy w jasełkach
Sprzymierzeńcy:
- rodzina
- Gminny Ośrodek Kultury/Dom Kultury
- twórcy ludowi
- biblioteka
- ksiądz
Instrukcje dla ucznia:
I Grupa - zbiera informacje dotyczące historii utworzenia Świąt Bożego Narodzenia oraz tradycji (wywiady z mieszkańcami i sprzymierzeńcami projektu) II Grupa - wykonuje ozdoby świąteczne i dekoruje drzewko bożonarodzeniowe III Grupa - prezentacja wybranej kolędy oraz historia narodzin kolęd IV Grupa - dekoracja stołu i przygotowanie potrawy wigilijnej V Grupa - przygotowują spotkanie wigilijne. Każda grupa wybiera spośród siebie lidera. Lider grupy przydziela zadania indywidualnie i grupowo. Raz na tydzień uczniowie zbierają się i konsultują sie z nauczycielami przedmiotów, przedstawiają dotychczasowe wyniki pracy. Dwa dni przed wyznaczonym terminem gromadzą wykonane prace, dekorują drzewko, stroja stół, odbywają próbę generalną spotkania opłatkowego.
Kryteria oceny projektu:
- ocena projektu będzie składowa dwóch ocen:
- samooceny uczniów
- jury (zespół nauczycieli)
- każdy oceniający otrzymuje kartę do głosowania na której zastosuje punktację od 1 do 6
Karta Głosowania:
- samoocena:
- Jaki był dostęp do materiałów?
- Czy materiały były ciekawe i różnorodne?
- Jaki był przebieg współpracy?
- Czy był równomierny wkład pracy?
- jury:
- Czy informacje zostały przekazane i zaprezentowane w ciekawy sposób?
- Jaka była estetyka prac?
- czy wykorzystano wszystkie możliwe źródła informacji?
Przykładowe, szczegółowe instrukcje dla grup:
-
- wypisz z różnych źródeł historię utworzenia Świąt Bożego Narodzenia
- przeprowadź wywiad (tematyka bożonarodzeniowa) z najstarszymi mieszkańcani ( żródła informacji: nauczyciel języka polskiego, historii, religii, ksiądz, domownicy, biblioteka)
-
- wykonaj ciekawe ozdoby świąteczne i udekoruj nimi drzewko
- wykonaj witraże, lampiony oraz girlandy
- wykonaj kartki świąteczne
(żródła informacji: nauczyciel techniki, plastyki, informatyki; czasopisma, biblioteka)
-
- wypisz z różnych źródeł historię kolęd
- zgromadź płytotekę różnych wykonań kolęd (instrumentalne, ludowe, wokalne, chóralne, dziecięce)
- wybierz i zaprezentuj jedną kolędę z podkładem muzycznym
(źródła informacji: nauczyciel muzyki, czasopisma, biblioteka, ksiądz, zbiory domowe)
-
- zbierz informacje dotyczące dekoracji stołu świątecznego
- zaprezentuj nakrycie stołu świątecznego
- wykonaj prostą potrawę wigilijną (np. barszcz czerwony, kompot czy inna)
- wymień potrawy wigilijne oraz podaj ich znaczenie
- przedstaw najważniejsze zasady savoi-vivru obowiązujące w dniu wigilii
(źródła informacji: nauczyciel przyrody, techniki, czasopisma, rodzina)
-
- przygotuj spotkanie wigilijne - jasełka (źrodła informacji: nauczyciel religii, polskiego, ksiądz; biblioteka)
mgr Agnieszka Rybi |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|